Islamofobie: een geweldige uitvinding om andersdenkenden de mond te snoeren

Door Assita Kanko op 17 februari 2024
Assita Kanko

De politieke islam beïnvloedt de politiek in Europa. Het is een directe inmenging in onze democratie en de ideologische fusie tussen de conservatieve moslims en bepaalde socialistische partijen is een feit. Ze dicteren hun standpunten en politieke keuzes. Hoe vaak en hoelang blijft men dat ontkennen?

Als je het probleem probeert aan te kaarten, dan word je meteen bestempeld als een zogezegd islamofoob. islamofobie. Wat een geweldige uitvinding van de moslimbroeders om vrij of andersdenkenden de mond te snoeren en vrij onze democratie te blijven vernietigen.

Deze week was het zichtbaar voor iedereen in Brussel. Op uitnodiging van de socialisten heeft een imam, je leest het goed, verzen van de Koran voorgelezen in het parlement. Wat heeft hij precies gezegd? Uiteraard begrijpt niemand dat. Symbolisch ontzettend storend, want religie is een privéaangelegenheid. De mensen die dit mogelijk hebben gemaakt zouden erg boos worden als een priester in datzelfde parlement passages uit de Bijbel zou voorlezen.

Om een deel van de moslimgemeenschap te paaien, het deel dat zo’n conservatieve imam nog volgen, zijn de socialisten in staat tot alles. Alles voor de stemmen op basis van dat en niet op basis van ideeën die goed zijn voor de hele samenleving.

Onze burgers belazeren, enorme publieke middelen gebruiken om de zogenaamde strijd tegen islamofobie te financieren, onze educatiesysteem verknallen door de ongelijke behandeling tussen jongens en meisjes te beschouwen als onschuldig en klakkeloos over te nemen, de scheiding tussen vrouwen en mannen in zwembaden te accepteren en ex-moslims of vrijdenkers in de steek te laten. Noem maar op.

Probeer je iets te zeggen over islamitische terreur, dan heeft het in hun ogen niets te maken met de islam. Op die manier gaan we de islam nooit hervormen natuurlijk. En dan zal men nu anno 2024 nog teksten van de periode van Mohamed hier willen toepassen in plaats van zich aan te passen. Al de mensen – schrijvers, politici of journalisten – die bedreigd of aangevallen worden, zijn in de steek gelaten zolang men denkt dat deze politieke houding onschuldig is. Velen van hun moesten regelmatig onderduiken of leven permanent in ballingschap. Denk maar aan Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali en vele anderen.

Op een gegeven, cruciaal moment zijn er ook die compleet van positie veranderen. Is het onhoudbaar geworden om vrij te denken? Na aanleiding van de oorlog tegen Hamas in het midden Oosten is ex Charlie Hebdo journaliste Zineb El Rhazoui, die ook laureaat was van de Simone Veil Prijs, haar draai compleet kwijt geraakt.

Ze was niet op de redactie toen haar collega’s van Charlie Hebdo weggemaaid werden door terroristen omdat zij cartoons van Mohamed maakten. El Rahazoui schreef vurig over de gevaren van radicale islam in Europa en leefde sindsdien onder bescherming aangezien de islamisten haar ook wilden vermoorden.

Maar van kritisch denkend en auteur van het boek Vernietig het islamitisch fascisme waarin ze terecht pleitte voor de hervorming van de islam, is ze een van de grootste antisemieten geworden. Ze verwarde Hamas met de Palestijnse zaak en stuurde ongelofelijke tweets de wereld in. De stad Parijs pakte haar de Simone Veil prijs af en schrapte haar naam als laureaat. Terecht.

Wat er op 7 oktober gebeurde was een pogrom. Niets lijkt meer op het idee achter de Holocaust. En dit is precies waar Zineb El Rhazoui zelf in haar boek voor waarschuwde, voordat ze haar verstand verloor. Was het te moeilijk geworden om vrij te denken? Stak ze de hele tijd de draak met iedereen na de aanslag op Charlie Hebdo? Was ze boos dat Macron haar niet tot minister benoemde, na haar mislukte poging om parlementslid voor de Fransen van de Maghreb te worden? Het is in ieder geval een trieste afgang.

De nabestaande van Simone Veil die als 16-jarige in een concentratiekamp belande en haar hele leven voor vrijheid en zelfbeschikkingsrecht opkwam, hebben gelijk als ze zeggen dat ze de naam van hun moeder en grootmoeder niet willen verbinden aan iemand die vandaag niet stil staat bij een pogrom.

Maar zelfs hierover kan je niets zeggen of je bent een islamofoob. Je mag ook niet zeggen dat de bewijzen tegen UNRWA ernstig zijn en dat dit uitgezocht moet worden. Neen, België en Ierland volharden in de fout. 20 miljoen extra betaalt Ierland aan UNRWA.

Uiteraard hebben de Palestijnen hulp nodig. Niemand is daartegen, maar moeten wij niet uitkijken dat we geen terrorisme financieren via UNRWA? Kan geen ander VN-agentschap het werk van UNRWA doen tijdens het onderzoek? Maar dit in vraag stellen, is taboe en gevaarlijk voor de electorale plannen van bepaalde partijen.

We zagen mensen hier op de straten lopen zwaaien met buitenlandse vlagen en agressieve slogans tegen onze samenlevingen en soms liepen Groene en socialistische politici gewoon mee in deze betogingen. Maar probeer eens trots te zijn op een Vlaamse, Franse of Nederlandse vlag, dan ben je een fascist. Ik volg niet meer. Je kan echt niets zeggen of fier zijn op wie je bent.

Wat is dat dan voor een democratie waar je niet meer kan denken of je gedachte vrij uiten! Geen echte, als je het mij vraagt. De censuur groeit en zaken zoals een imam die in deze afschuwelijke context koranverzen voorleest in een parlement in Brussel, maken plots deel uit van de realiteit die men hier allang onder de mat heeft geveegd.Ik had nooit gedacht dat ik zoiets in Europa zou zien. Het is politieke en intellectuele onderwerping.

Dit was de zevenenzeventigste column van Assita Kanko voor De Telegraaf.

www.telegraaf.nl 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is