Aan het islamitisch geweld mogen we nooit wennen.

Door Assita Kanko op 11 september 2021, over deze onderwerpen: Opinie & columns

Aan het islamitisch geweld mogen we nooit wennen. En Europa moet de bedreigde vrijdenkers en ex-moslims durven beschermen. Zoals Lale Gül, Ayaan Hirsi Ali, Zineb El Rhazoui, Lydia Guirous,…

Het islamisme rukt al jaren op en het probleem is dat onze vrije samenleving eraan gewend raakt. De problemen met inburgering en de aanslag op onze vrijheid worden vaak genegeerd, onder de mat geveegd en de gesprekken daarover behandeld als achtergrondmuziek. Dit mag echter niet wennen. Of onze vrije samenleving zal eindigen zoals de onverschillige kikker. Gevangen in eigen habitat. Kent u het verhaal van de kikker in het warm water?

Men laat de temperatuur zeer langzaam stijgen. De kikker beseft dat niet of is in ieder geval onverschillig. Men doet het nog steeds. Tot het water te warm wordt voor de gevangen kikker om te overleven.

Zo sneuvelt de vrijheid stilaan omdat de strijd niet optimaal gevoerd wordt en omdat men 20 jaar na de aanslagen in New York dezelfde fouten maakt.

- 9/11 vergeten we uiteraard niet maar de ingrediënten op lokaal en internationaal niveau laten we wel staan. Dat IS in de Sahel aan het hergroeperen is bijvoorbeeld en dat dat voor iedereen gevaarlijk is, boeit weinig mensen. Men dreigt nochtans dezelfd fouten te maken zoals met Syrië, het besef zal komen als het te laat is, vrees ik.
- De jihadisten die onschuldige mensen in Parijs, Brussel en Zaventem geslacht hebben, kregen excuses. Ze zouden arm, zielig, gediscrimineerd zijn… waarom zoekt men excuses voor criminelen die vermoord en verkracht hebben?
- En de mensen die voor onze vrijheid opkomen laat men in de steek. Vrouwen die de onderdrukking binnen de islam aanklagen worden met de dood bedreigd en moeten zelfs Europa, het continent van Voltaire en Simone de Beauvoir, het continent van de Verlichting ontvluchten.
- Denk maar aan Ayaan Hirsi Ali. Waarom moet zij zich verstoppen terwijl de bedreigers vrij leven?
- Zineb El Rhazoui die de aanslag op Charlie Hebdo overleefd heeft, leeft onder bescherming omdat ze haar mening geuit heeft over het islamistische fascisme.
- Lale Gül, auteur van « Ik ga leven » is feitelijk verstoten door haar familie en opgesloten door de bedreigingen want ook zij moet zich verstoppen. Anno 2021.
- Mensen die hun mening uiten worden op straat vermoord. Het was het geval van Theo Van Gogh in Amsterdam. Op klaarlichte dag werd hij van zijn fiets geplukt en plots werd zijn keel overgesneden door iemand omdat hij meewerkte aan een film. Minder dan een jaar geleden was het Samuel Paty, een leraar in Parijs die door een geradicaliseerde moslim op straat onthoofd werd omdat hij les gaf en een cartoon van Charlie Hebdo toonde.

Een gecontroleerde migratie, een geslaagde integratie, een waakzamer internationaal beleid, een bescherming van onze manier van leven door alvast terug fier te zijn op wie we zijn en wat onze waarden en normen zijn. Dat zou een goed begin zijn om uit het steeds warm wordend water te komen en de toekomst van onze samenleving veilig te houden.

Ik pleit ook voor een Europees fonds om Europese burgers die bedreigd worden door islamisten te beschermen. Anders kan Europa niet meer geloofwaardig zijn over vrijheid. Dan capituleren we tegenover het islamisme. Laat onze vrije burgers niet in de steek. Bescherm onze manier van leven.  Hier moeten we altijd voor ijveren. Maar daarvoor moeten we eerst opnieuw fier zijn. Op die erfenis van de Verlichting en om wie we zijn. Die fierheid wordt gedeeld met seculiere moslims, zoals ikzelf.

Assita Kanko